Обслуговування кондиціонерів. 6. Налаштування параметрів

Обслуговування кондиціонерів.  6. Налаштування параметрів

        В якості прикладу наведемо реальний випадок діагностики та відновлення працездатності кондиціонера.

        Причиною виклику сервісної служби послужили скарги на незадовільну роботу кондиціонера, спочатку не настільки явне, але в підсумку закінчилася абсолютної непрацездатністю. Після діагностичного запуску в режимі охолодження, температура повітряного потоку, що видається кондиціонером, практично не відрізнялася від вхідної. При підключенні манометричну станції до сервісного порту непрацюючого кондиціонера, манометр показав «тиск» трохи більше ніж нульове. Тут треба зазначити, що нульове значення манометричного тиску відповідає 1 атмосфері. Іншими словами холодоагент, який створює тиск в контурі, відсутній в ньому практично повністю із-за витоку. Причин витоків може бути безліч - від заводського браку (рідко, але буває) до неякісно виконаного монтажу (це відбувається частіше).

        Перше, що доведеться зробити в даній ситуації це знайти місце витоку. Існують різні методи - від простої обробки передбачуваних місць мильним розчином, до застосування електронних, ультразвукових течешукачів або методів введення в контур ультрафіолетових барвників.

        У всіх методів є свої переваги і недоліки іноді лише комплексне застосування дає позитивний результат. У нашому випадку місцем витоку стала протікання труб кришка сервісного порту. Хоч вона і не несе основної функції щодо збереження герметичності контуру, але у випадках надмірного перетягування гайок вальцювальних з'єднань можлива деформація всього порту і тоді гумові сальникові ущільнювачі двох - триходового клапанів починають подтравливать фреон під цю кришку. Якщо цілісність її не порушена, то витік гарантована, що і відбулося в даному випадку.


Фото 1. Протікання труб кришка


        Іноді схожа картина трапляється і при експлуатації кондиціонера в режимі обігріву, при низьких температурах зовнішнього повітря не передбачених виробником. Але в переважній кількості випадків джерелом виникнення витоку є неякісна вальцювання при недбалому монтажі. Серед причин можна також відзначити відсутність демпфуючого ділянки магістралі перед кранами, надмірна вібрація зовнішнього блоку і багато іншого. Чим це загрожує кондиціонеру, розглянемо далі.

        Далі, що треба вирішити в даній ситуації, це метод заправки хладагента. Тут є величезна кількість нюансів, які залежать від місця витоку (на лінії високого або низького тиску стався витік), залишковий тиск після витоку, кількість втраченого холодоагенту, тип хладагента (R22, R407, R410A), тип масла (мінеральне, синтетика - РОЕ або алкилбензольное тощо), що працює з даними холодоагентом, можливе попадання неконденсованих домішок в контур і т. д.

        У нашому випадку витік стався на лінії низького тиску, з практично повною втратою фреону. При короткочасному включенні кондиціонера, манометр на лінії НД показав «негативне» (нижче атмосферного) тиск на ділянці всмоктування, що говорить про можливе подсасывании атмосферного повітря в контур (неконденсованих домішки), а разом з ним і вологи, що міститься в повітрі.

        Це дуже небажаний варіант, особливо для кондиціонерів, що працюють на 410 фреоні з дуже гігроскопічні синтетичними маслами РОЕ. Навіть нетривалий контакт цих масел з вологою при певних концентраціях призводить до їх гідролізу і повної втрати властивостей масла, появи кислоти в контурі, що руйнує ізоляцію обмоток компресора, іноді і до омеднению деталей компресора, що може призвести до заклинювання з-за низьких допусків, деталей, що сполучаються. Для діагностики таких станів застосовують кислотний тест компресорного масла, що у разі позитивного результату веде до великого і дорогого комплексу заходів для можливого відновлення (заміна масла, введення присадок в контур, установка антикислотных фільтрів).

        Тип хладагента також багато в чому визначає вибір між методами - просто дозаправки або повної перезаправки з вакуумуванням системи. Справа в тому, що деякі фреони є сумішшю різних холодоагентів у різних пропорціях з різною «випаровуваністю» - першої при витоку випаровується більш легка фракція, тим самим, порушуючи процентний склад хладагента. Тому системи, що працюють, наприклад, на азеотропною суміші R407 (R134A, R125, R32), навіть при незначному витоку потребують повної евакуації фреону і повної перезаправке. У меншій мірі це відноситься до R410A (суміш R32, R125) у зв'язку з його псевдо-азеотропностью, хоча рекомендації різних виробників щодо до - або перезаправки щодо своїх брендів дещо різняться (Mitsubishi Electric, Daikin). Дозаправка ізотропного R22 можлива при будь-якому відсотку витоку , однак у нашому випадку, з-за можливого попадання повітря в систему, єдино правильним рішенням буде вакуумування і повна перезаправлення за вагою холодоагенту, вказаною на шильдику зовнішнього блоку.


Фото 2. Шильдик


        Вакуумування є обов'язковим процесом і особливо актуально для систем, що працюють на фреонах з гігроскопічними РОЕ-маслам. Вимоги до глибини вакууму у таких систем найсуворіші - 650 Па, що нижче 0,01 ат. Це досягається двоступінчастими вакуумними насосами, відповідної продуктивності. Системи з мінеральними маслами менш критичні до кількості вологи в контурі і допускають глибину вакууму - 0,1 ат. при вакуумуванні. Хоча в інструкціях деяких виробників і допускалася «продувка» магістралей побутових спліт-систем, як метод очищення контуру від повітря, то зараз, відповідно до положень Монреальського протоколу, такий метод заборонений. Час вакуумування залежить від продуктивності насоса, зовнішньої температури і контролюється за вакуумметру.

        При підозрі на потрапляння або наявність конденсованої вологи (до крапель) всередині магістралі процес очищення контуру може значно ускладниться і має безліч нюансів. Іноді навіть тривалий вакуумування і осушення азотом не може дати повну впевненість у хорошому результаті, що зажадає додаткових маніпуляцій для контролю вологості фреону (установлення індикаторних оглядових стекол, фільтрів і т. д.) Допустимий вміст вологи в системі не повинно перевищувати 100 ppm (1 ppm = 0,0001 %, або 1грамм на 1тонну)


Фото 3. Вакуумування


        Заправка по вазі є самим простим, швидким і точним методом повної перезаправки системи, тому завжди переважніше. Хоча заправка по терезам і є загальнодоступним методом, але не слід забувати про важливі моменти (облік кількості фреону в шлангах, продування шлангів перед з'єднанням, послідовність закриття кранів манометричну станції, відключення насоса і від'єднання шлангів від портів, час запуску після заправки тощо).


Фото 4. Заправка «по терезам»


        Після повної перезаправки, через регламентний час, провадиться запуск кондиціонера в режимі COOL (охолодження). Зняття тестових показників контрольної карті здійснюється тільки після повної стабілізації контуру. Незважаючи на те, що заправка проводилася за вагою і може вважатися еталонною для кондиціонера, «робочий тиск» склало 3,8 bar, що дуже відрізняється від «звичних» монтажникам 4,2-4,5 «очок».

        Для перехресного контролю кількості хладагента в системі та коректності заправки був використаний метод визначення величини перегріву.

        В нашому випадку значення розрахункового перегріву після заправки по вазі повністю збіглися з даними фактичного перегріву, що говорить про правильну величиною заправки і роботі кондиціонера в штатному режимі.



Фото 5. Вимірювання температури і тиску перегрітих парів перед компресором

t (DB) (конденсатор) +23° C

RH% (випарник) 30-31%

t (WB) (випарник) +15° C

ПГ розрахунковий - 6-7 До


P - 3,8 bar

t кипіння - 0° С

t перегрітих парів - 6-7° С

ПГ фактичний 6-7 До


        Перегрів вимірюється в простих кондиціонерах з капілярним дросселирующим пристроєм, а також з механічним термо-розширювальним вентилем (ТРВ). У більш складних системах кондиціонування, де застосовуються електронно-розширювальні вентилі (ЭРВ), цей показник може значно відрізнятися від неинверторных моделей і навіть бути нульовим. І це НЕ буде свідченням перезаправленности системи холодоагентом або ознакою забрудненості теплообмінників або зниженням величини витрати повітря через них , так як ступінь заповнення випарника клапаном ЭРВ, регулюється для утримання стабільної температури нагнітання компресора. Діагностика таких систем значно складніше і більш трудомістка , тому стає більш ніж очевидно, що просто вимірювання робочого тиску» саме по собі не несе повноцінної інформації про стан роботи кондиціонера, а є лише частиною великого взаємопов'язаного комплексу вимірюваних параметрів.

        Консультації з питань підбору та придбання кондиціонерів та кліматичної техніки в Харкові, замовлення монтажу або сервісного обслуговування кондиціонерів в Харкові потрібно звертатися в Клімат-Маркет (Харків).


Продовження...


Статті по цій темі:

Обслуговування кондиціонерів. Введення

Обслуговування кондиціонерів. Чищення кондиціонера

Обслуговування кондиціонерів. Внутрішній блок

Обслуговування кондиціонерів. Зовнішній блок

Обслуговування кондиціонерів. Контроль параметрів

...

Обслуговування кондиціонерів. Висновок